Berätta vilka ni är och hur ni jobbar.
Vi är Matsson Marnell, en designstudio grundad av Katarina Matsson och Magda Marnell. Vi har känt varandra i 25 år och har sedan första dagen på gymnasiet delat en passion för att uttrycka oss kreativt och berätta historier genom form och färg. Våra yrkesbakgrunder finns inom designjournalistik och modedesign, vilket gör att vi kan förhålla oss ganska fritt till både rumslighet och möbler – ingenting är omöjligt. Det är en stor frihet.
Varje projekt börjar väldigt intuitivt, oavsett om det är ett objekt eller en inredning, för att sedan smalna av i det konkreta. Kanske kan man säga att den röda tråden är just historieberättandet. När vi skapar en inredning letar vi efter byggstenarna – eller ledorden – som sammankopplar uppdragsgivaren med själva platsen, oavsett om det är privatpersoner eller ett varumärke.
I nuläget arbetar vi mycket med trä, där vi låter materialet leda vägen. Man kan väl säga att vi söker efter skärningspunkten där den förfinade, mänskliga handen möter naturens råa under i perfekt, eller snarare perfekt icke-perfekt, harmoni.
Var hämtar ni er inspiration ifrån?
I materialen, arkitekturen och platserna, men också i känslorna de väcker. När vi tar oss an ett projekt handlar det mycket om atmosfären vi vill skapa, så vi bygger upp lite av en fantasivärld med hjälp av bilder (älskar Instagram), material och färger. Film, konst, mode och musik känns som så självskrivna, men de finns naturligtvis där. Bland inspirationskällorna till vår senaste möbel-koncept Lin fanns Blair witch project, Rapunzel, fotografen Anton Corbijn, gammal svensk folktro, hårkullor, japansk skräckfilm och den grekiska kompisitören Iannis Xenakis. Just nu är vi sugna på surrealismen och konstnären Meret Oppenheim, modeskaparen Elsa Schiaparelli och fotografen Man Ray.
Hur skulle ni beskriva er stil?
Organisk och jordnära, men ändå förfinad och konstnärlig. Vi gillar begreppet eklektisk minimalism, där expressiva element får ta plats men balanseras upp av exempelvis en nedtonad färgskala. Vi föredrar att arbeta med naturmaterial och naturliga färger, det skapar en väldigt harmonisk helhet.
Estetik är…
Läran om förnimmandet, i synnerhet förnimmandet av det sköna, läran om det sinnliga, konstens filosofi. Japp, det där snodde vi rakt av från Wikipedia, men det sinnliga är fundamentalt för oss. Det som känns, men inte kan vidröras eller stoppas in i en box. Som något som anas i ögonvrån, men inte kan fångas med förnuftet. Livets poesi, helt enkelt!
Vad karaktäriserar en intressant inredning enligt er?
När någon har följt linan fullt ut och inte kompromissat eller anpassat sig. Varit lyhörd mot miljön och utgått ifrån den och kundens personlighet och behov. En inredning blir intressant när man känner människan bakom den, personlighet, djup och liv. Det tråkigaste som finns är när någon bara har klistrat på ett koncept, som inte har någon förankring i varken plats eller person.
Vilka är era tre bästa tips till dem som ska skapa ett nytt hem?
Utgå ifrån vem du är och vad du tycker om, då blir det oftast bra till slut. Att få syn på detta kan behöva tränas under många år, men med rätt hjälp hittar du dit snabbare.
“En inredning blir intressant när man känner människan bakom den, personlighet, djup och liv.”
- Fråga dig själv: Vilken känsla vill du skapa? Vilken berättelse vill du berätta?
- Rent praktiskt är det bra att göra en moodboard, både digitalt och fysiskt. Under samlandet av bilder och material/färgprover blir visionen tydligare och tydligare – sen är det viktigt att inte vika från den. Håll i och håll ut!
- Naturligtvis är det också viktigt att titta på rummets funktionalitet, hur används det och vilka funktioner det ska det rymmas. Det finns inget värre än ett hem med opraktiska lösningar som du stör dig på varje dag.
När det gäller visuell estetik kontra att skapa en känsla, hur hittar ni balansen?
De två är för oss tätt sammankopplade, däremot kan det estetiska och det praktiska ibland bråka med varandra. En viktig ingrediens som inte alla tänker på är det taktila, det är en av orsakerna till att vi älskar naturmaterial. Deras struktur och subtila skiftningar skapar liv både för hand och öga.
Har ni några råd kring hur man kan skapa ett hem med själ?
Återigen: Utgå ifrån vem du är och vad du tycker om. Försök inte efterskapa någon annans hem, utgå från platsen och dina/era behov. Bestäm dig för några favoritobjekt, som verkligen betyder något för dig, och bygg vidare utifrån det.
Om någon försöker hitta sin inredningsstil, hur skulle ni föreslå att de börjar? Hur hittade ni er?
Vi lyssnar alltid in platsen. Därför kan stilen se väldigt olika ut beroende på vad det är för hem. 1700-talslängan har sin personliga stil, med en bas i jordig, japansk wabi-sabi och franska lantvibbar. Sekelskiftesvåningen i stan är mer eklektisk, färgstark, fylld med konst. Men att försöka definiera vad man mår bra av är en bra utgångspunkt.
“Utgå ifrån vem du är och vad du tycker om. Försök inte efterskapa någon annans hem, utgå från platsen och dina/era behov.”
Magda: Jag har lärt mig, av erfarenhet och många års träning, att jag mår bra av en lugn och harmonisk hemmamiljö, med en bas i lugna neutraler, där ögat och sinnena får vila då, då jag i arbetet som designer ständigt befinner mig i en kreativ och visuell kontext.
Kattis: Jag har insett att jag älskar att omge mig med saker som betyder något för mig: konst, böcker, växter, loppisfynd, arvegods… Det innebär att jag måste kompensera det med färgskala och placering för att ändå skapa en vilsam kontext, vilket jag behöver jag. Som med nästan allt handlar det om träning – gå på konstutställningar, titta i inredningsböcker och notera vad du intuitivt dras till. Snart märker du nog en röd tråd – och då ska du tillåta dig själv att följa den. Att köpa inredning secondhand är också en bra skola för att lära känna sin egen smak, så var så god att boka in nästa loppisrunda! Och ja, alla gör felköp, det är bara att sälja vidare eller ge bort.
Finns det något tips för att säkerställa att ett hem eller plats känns tidlöst snarare än trendigt?
Om man har utgått från plasten och de som bor där eller ska använda den, så har man en bra utgångspunkt. Skapa en bas av kvalitetsmöbler och naturmaterial och våga lita på din egen smak. Ett hem som för tankarna till ord som personligt eller hemtrevligt är nästan per definition tidlöst – livet som pågår och människorna som lever där är det fundamentala.
Kattis: Mitt mål med alla inredningar jag arbetar med är att skapa ”a place outside time and space”. Den ska liksom inte gå att tydligt placera varken geografiskt eller i tiden.
Hur vet ni när ett rum är färdigt, om någonsin?
Magda: Jag tycker om att göra färdigt, och sen låta det vara. Det kanske låter flummigt, men jag lyssnar på min magkänsla och intuition och känner att det är klart. När man har uppnått en harmoni mellan färger och material, och såklart fått in alla de funktioner som rummet kräver: belysning, sittplatser, etc.
Kattis: För mig är inredning snarare en pågående lek, mitt eget hem blir nog aldrig färdigt. Det finns något otroligt tryggt med en plats som aldrig förändras, jag tänker på min farmors hem i Hälsingland, men det passar inte min personlighet. Min man står ut så länge vi bara möblerar om och inte byter bostad. Därför är det väl extra skönt att göra klart åt andra.
Vi är alltid sugna på rekommendationer, har ni några?
Vår senaste obsession är Anaïs Nins hideaway i Silver Lake, Los Angeles, ett otroligt helhetskoncept där både arkitektur, inredning och trädgård samspelar. Ett perfekt exempel på den expressiva minimalism vi älskar!
Ert bästa ställe är…?
Magda: Mitt lantställe. Älskar mina lerklinade obehandlande väggar gjorda på grannens kobajs, som reflekterar ljuset som inget annat material, min väggmålning i äggoljetempera gjord på andra grannens ägg, målad av vår konstnärsvän från Prag, Lucie Jindrak Skrivankova. Och lugnet utanför: skogen tätt inpå, tystnaden, ljudet av alla djur, fåglar och insekter.
Kattis: Jag saknar alltid New York som jag bodde i under åren 2010–2013. Och länge var min mentala happy place min barndoms sommarstuga i Hälsingland. Nu har jag och min familj köpt ett skruttigt missionshus i Roslagen, som hittills gett lika många tårar av glädje som av panik (det började växa svamp på väggarna…) men som jag vet kommer att bli vårt paradis.
Vad jobbar ni med just nu?
Inredningen av en otrolig 1960-talsvilla i Segeltorp som andas LA och japanskt onzen (badhus) och med uppföljningen av vår senaste möbelkollektion Lin, som vi visade på Möbelmässan nu i februari. Den utforskar gränsen mellan fantasi och verklighet inom en kontext av kvinnliga erfarenheter, med trä från 1700-talet och häcklat lin.
Vi har fått flera beställningar på våra plintar/sidobord och har några spännande samarbeten i pipeline. Och för bara någon vecka sedan flyttade vi in hos Misschiefs i Vasastan, en underbar plats och kontext att vara i.
Vem skulle ni helst vilja komma hem till?
Alla är döda, men Georgia O’Keeffe, Andy Warhol och Louise Bourgeois. Och gärna en stående inbjudan till Natalie Barneys och Gertrude Steins salonger i Paris på 10-talet.
Vad är er största inspirationskälla?
Om vi bara ska säga en person så säger vi Georgia O’Keeffe.
Topp tre konton som inspirerar er på instagram
Just nu gillar vi mest inspirationskonton som samlar gamla inredningsbilder – förlåt alla fotografer som fått se sin copyright dö, men det börjar bli tröttsamt med alla bilder som cirklar runt år efter år så vi tar gärna emot tips på fler samtida kreatörer. I Sverige gillar vi Marie Olsson Nylander, hon är så bra på att skapa en egen värld.
Vad erbjuder ni för hjälp genom Talk To? Om man är intresserad att boka er, hur ser en konsultation ut och vad kan man förvänta sig att få hjälp med?
Vi kan hjälpa till med alltifrån helhetskoncept med utgångspunkt i den personliga stilen till konstinköp eller platsbyggda möbler.
Lämna ett svar